NY UNDERSØKELSE: Forvirring om fullkorn

nestlé

En ny studie med over 1002 norske respondenter gjennomført på vegne av Nestlé Frokostblandinger, viser at det er betydelig forvirring blant nordmenn om hvor mye fullkorn vi skal spise daglig. Studien viser at 57% av nordmenn anser seg for å ha en «god» forståelse av hva fullkorn er, mot et globalt gjennomsnitt på 67%.

Likevel, så mye som 90% av oss vet ikke hvor mange gram fullkorn vi skal spise daglig, og kun litt over en tredjedel (35%) tror de spiser nok fullkorn. Bare 70% av de spurte nordmennene mener det er viktig å spise fullkorn. Dette er det laveste andelen av alle landene i undersøkelsen, der det globale gjennomsnittet ligger på 82%.

Les også:  Ny rapport: 91 selvmordsforsøk ved barnevernsinstitusjoner i 2023

Her er hovedpunktene i undersøkelsen:

  • Så mange som 90% av oss nordmenn vet ikke hvor mange gram fullkorn vi skal spise daglig, og bare like over én tredel (35%) tror de spiser nok av det.
  • Hovedårsaken er at vi ikke forstår effekten av fullkorn (38%) eller i hvilke produkter vi finner det (43%).
  • Bare 7 av 10 (70%) nordmenn mener det er viktig å spise fullkorn. Det er det laveste blant alle landene i den globale undersøkelsen, der snittet ligger på 82%.
Les også:  LESERINNLEGG: Regjeringa med "luftpenger" til landbruket

Studien viser at hovedårsaken til at nordmenn tror vi ikke spiser nok fullkorn, er fordi de ikke forstår fordelene (38%) eller hvilke matvarer de kan finne det i (43%). Når spurt om fordelene med å spise fullkorn, svarer 56% at det kan inneholde mye fiber, mens 57% sier det er bra for fordøyelsen. Kun over en tredjedel (34%) tror det er bra for hjertet, men 15% tror fullkorn kan bidra til å redusere risikoen for diabetes type 2.

Les også:  Krever helsehjelp til barnevernsofre

Nesten én av 10 tror at fullkorn er å finne i hvitt brød (9%).

Please follow and like us:
Pin Share

Anbefalt for deg

Om skribenten: Redaksjonen

Redaksjonen i Bodøposten.no består av 8 skribenter. Redaksjonen publiserer nyheter skrevet av redaksjonen, leserne eller tilknyttede pressetjenester.